woensdag 30 maart 2016

Geometrische dierenglaasjes.

Een paar dagen geleden kochten we in de Carrefour simpele waterglaasjes in promotie.  Onze glazen sneuvelen hier als sneeuw voor de zon.  Dat ligt voor het grootste deel aan mijn assortimentje mannen in huis...  Soit, nieuwe glazen zijn de ideale reden om nog eens mijn pot etspasta boven te halen.  Wie mij volgt op instagram kon dat maandag al zien.  Na de lovende commentaren besloot ik om er een kleine tutorial van te maken.  Je vindt ook een uitgebreide tutorial in het boek 'Make it yours, Pimp it!' maar die ligt voorlopig nog niet in de winkelrekken... (normaal eind april, woop woop, spannend!).


Here we go.

Benodigdheden:
- etspasta (ik kocht de mijne bij Feeerieke waar je nu 10% korting krijgt met de code 'VAKANTIE')
- glas (niet dubbelwandig want dat lukt niet!)
- vinyl
- spatel of scraper

Stap voor stap:

Stap 1:
Snij een leuke tekening uit vinyl met je cameo (of als je dat niet hebt, knip eentje uit met de hand).  Ik koos voor geometrische dieren.  Pel de overtollige vinyl weg.  Wat je verwijdert, wordt straks geëtst.


Stap 2:
Kleef wat tranferfolie op je sticker.


Stap 3:
Plak je sticker met behulp van je transferfolie op je glas (vergeet niet je transferfolie weer te verwijderen).


Stap 4:
Pak je scraper (of een spateltje) en schep er een hoop etspasta mee op.


Stap 5:
Smeer een dikke laag etspasta op je tekening.  Neem een koffietje en wacht geduldig een kwartiertje.


Stap 6:
Haal de overtollige pasta van je glas en smeer ze weer in je pot.  Die kan je de volgende keer weer gebruiken.  Zo'n pot gaat dus eeuwen mee!



Stap 7:
Spoel je glas af en pel je vinyl van je glas et voila, je geëtst glas is klaar!




Etspasta, vinyl en transferfolie: Feeerieke
Glazen: Carrefour




36 opmerkingen:

  1. Oh boy .. Als ik dit zie dan heb ik echt al dik spijt dat ik ooit die cameo verkocht heb...
    Zo cool !!! ♥ Lang leve roze paté!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super! Ik heb alles al een maand staan. Ik begin er gauw eens aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik durfde nooit, maar het is dus echt te doen! Toch maar een keer proberen dan..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk, dat moeten we hier ook eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. That is sooooo cool! I love the elephant <3

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauwie! Die wil ik ook in huis. Zou het zo kopen in de winkel. prachtig dus!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. amai super tof! Kan je deze in de vaatwas steken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Marij,
      Je kan ze gerust in de vaatwas steken want de tekening is er als het ware in gebrand door het product. Het kan, in tegenstelling tot een sticker in vinyl nooit meer verwijderd worden :)

      Verwijderen
  8. Dank je voor de fijne tutorial, ben je net beginnen volgen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Waw! En bedankt voor de tuto! Dit wordt zeker uitgeprobeerd! Pinnen maar!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hierdoor krijg ik nog meer zin om zo'n cameo aan te schaffen!! (gaan zitten prutsen om zelf iets te knippen, zie ik niet zitten). Maar ik wil nog zoveel... :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Héél mooi ! Waar haalde je de figuren ?
    Groeten, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Martine,
      Dank je wel :) De figuren zijn een lettertype van dafont.com. Je moet maar eens kijken onder 'origami', dan vind je er een paar!

      Verwijderen
    2. Bedankt, ik ga ze zoeken, nog een fijn weekend . Martine

      Verwijderen
  12. Zalig eh,amai. Ik denk dat mijn mannen nog eens wat glazen mogen breken! Die origamifiguren zijn zooooo mooi! Love it!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wauw! Dit ontbreekt nog in mijn cameo-collectie :) lijkt me goed te doen! Weer iets voor op mijn wish-list :) :)
    Is er al meer geweten wanneer we jullie boek kunnen "pre-orderen"?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw! Dit ontbreekt nog in mijn cameo-collectie :) lijkt me goed te doen! Weer iets voor op mijn wish-list :) :)
    Is er al meer geweten wanneer we jullie boek kunnen "pre-orderen"?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wow zeg, hoe cool is dat!! Wordt meteen gepind! En een boek, ben benieuwd! Ik ga je blog eens uitpluizen denk ik :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. geweldig hé die etspasta! Hier staat al een tijdje hetzelfde op de planning, die etspasta gebruiken en origami-figuurtjes op mijn glazen <3
    Super geslaagd en oh zo mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wauw, dit is gaaf! En eens iets anders dan de standaard plakkertjes raamfolie.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dankjewel voor deze duidelijke uitleg, het is me daarnet van de eerste keer gelukt om glazen te etsen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi! Ik heb alleen nog twee vraagjes voor ik er zelf aan durf te beginnen... Doe je dit met plakkende vinyl of kan het ook met statische? En kan je het vinyl sjabloon hergebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik gewone, plakkende vinyl en dat vinylsjabloontje kan je niet hergebruiken. Het moet er ontzettend goed aan vasthangen alvorens je de etspasta er op smeert, dus ik zou niet aanraden om de statische te gebruiken... :) Succes!

      Verwijderen
    2. En hoe verwijder je die plakkende vinyl dan!? Dacht net dat die vinyl bedoeld was om er oik echt op te blijven... zoals op kerstballen en glazen vazen enz... fout gedacht dus!?

      Verwijderen
  20. Mag je de pasta gewoon met je handen aanraken of gebruik je beter handschoentjes?

    BeantwoordenVerwijderen