zondag 16 augustus 2015

Een vijgentaartje.

Het leuke aan schoonouders met een moestuin en een bloeiende vijgenboom is dat je af en toe een oversized courgette, een komkommer, een hoop tomaten of een stapeltje vijgen meekrijgt.  Een courgette vliegt meestal in de soep, de komkommer en tomaten in een slaatje maar wat doe je in godsnaam met 10 vijgen?  Ze gewoon allemaal opeten is 1 optie uiteraard maar dan zou de titel van dit blogbericht betrekkelijk fout gekozen zijn.


Ik zocht rond op het internet naar receptjes voor een taart met vijgen.  Uiteraard heeft Jeroen Meus dit al eens gemaakt.  Ik vermoed dat hij elk bestaand Belgisch product al verwerkt heeft in zijn dagelijkse kostkeuken.  Hup, ik ging naar de winkel om de ingrediënten, kwam thuis en zag dat ik bladerdeeg vergeten was... Tjah, die zwangerschapsdementie gaat jammer genoeg na het bevallen toch niet helemaal over.  Na een nieuwe rit naar de winkel kon ik er aan beginnen, woehoew, verse vijgentaart, get ready, set, go!

Ingrediënten:
1 vel bladerdeeg
10 verse vijgen (al dan niet uit schoonouders tuin)
150g vijgenconfituur (maar ik gebruikte kersenconfituur)
200g boter
180g bloem (niet zoals mij zelfrijzende bloem gebruiken...)
125g kristalsuiker
125g bloemsuiker
125g amandelpoeder
125g melk
2 eieren
paar druppels amandelextract (dit liet ik achterwege)

Voila, als je alles in huis hebt kunnen we er aan beginnen.

Bak je bladerdeeg in een taartbodem blind voor 30min op 160gr.

Meng ondertussen de kristalsuiker met de boter, voeg er de eieren een voor een aan toe.  Daarna doe je er de amandelpoeder en bloemsuiker bij.  De melk mag er daarna onder gemengd worden.  Blijven mengen en de bloem er bij doen.  Als laatste mogen de vijgen erbij.  Deze moet je uitlepelen, fijnhakken en onder het beslag mengen.

Smeer je gebakken taartbodem in met confituur en giet er het mengsel in.  Ik deed blijkbaar iets verkeerd want ik had veel meer beslag dan er in de taartbodem paste... vreemd!

Steek je gebak een uurtje in de oven van 160 graden en hupsakee, de verse vijgentaart is klaar.



De eerlijkheid gebied me te zeggen dat de mijne niet superlekker is... Toen ik de bloem bij het beslag deed blokkeerde mijn weegschaal zodat de hoeveelheid niet klopte.  Vervelend want ik had het dus niet apart gewogen waardoor er no way back was!  Het taartje smaakt dus meer naar bloem dan naar verse vijgen.  Gelukkig zit ik bij een bron van vijgen dus heb ik binnenkort een herkansing.  

1 opmerking:

  1. Ik kijk uit naar de verbeterde versie! Het ziet er wel super lekker uit! ☺️

    BeantwoordenVerwijderen